5% rabatt på ditt första köp!

@

Lurar e-handlare kunder med falska rabattkoder?

Det är fredag och jag kikar lite på mejlen våra kunder skickat till oss under veckan. Det är inte jag som sköter kundtjänst, men det är ändå intressant att se om det kommit in några speciella önskemål eller om vi fått ovanligt många frågor av en viss karaktär.

Idag kom ett mejl där det stod "VAFAN! ni lurade mej på 10% rabatt, klarna betalning kan man ej skicka ett meddelande på, skämmes fanimej!". 
Vi skickade ut ett erbjudande till våra kunder häromdagen där man får rabatt enligt några speciella kriterier. I det här fallet handlade det helt enkelt om att kunden avslutat köpet utan att faktiskt ange rabattkoden (som man gör genom att klicka på en länk med samma namn). Det är inget konstigt med det. Vi har ingen stor ruta mitt i blickfånget för detta eftersom det är viktigare att visa totalpris etc. Så det må hända. Men varför tror man automatiskt att man blivit lurad? Vi lever i en värld där konsumenten är otroligt skyddad och där e-handlare är väldigt måna om få fina vitsord av sina kunder i den virala världen. Och att man glömmer ange rabattkoden är ju inte ett större problem än att man lägger in rabattkoden i efterhand.
Veckan började dock väldigt bra med fina mejl från väldigt glada och nöjda kunder. Och dagen är inte slut, den kan fortfarande sluta lika bra!
Mitt budskap, som e-handlare med 14 års erfarenhet, är att utgå inte från att e-handlare luras. För att sätta i system att lura kunder på småbelopp finns det ingen etablerad aktör som gör. Det vågar jag faktiskt lova. Och skulle du vara osäker på vilket företag du handlar av, slå upp företaget på t ex allabolag.se och kika om det finns en omsättning och en företagshistorik. Kika i sidfoten, längst ned på sidan. Där står ofta ett organisationsnummer som du kan använda för att se vilket företag du handlar med. Ett sajtnamn kan skilja sig från företagsnamnet så utgå alltid från organisationsnumret som ser likadant ut som ett personnummer. I vårt fall 556868-6363.

Publicerad av Zacharias Bonnevier 2017-01-20

4500 produkter är en milstolpe Kan man fånga en dröm? 3400 artiklar - och en vibrator Är det för sent nu? Vad hände under sommaren? Hur cool kan en klädnypa egentligen vara? Vi växlar upp och siktar på 5000 Lurar e-handlare sina kunder? 3 spartips för en lyckad nyårsfest Julklappsracet har börjat Recept - Himmelska After Eight-snitt Vinn 600 kr att handla för Vem köper egentligen heminredning? Vi säljer vad vi vill? Milstolpe deluxe - 2000 produkter Kostar mens 101 400 kronor? Nytt spännande Affiliate-samarbete Var kommer alla kondomer ifrån? Sälja snus online är inte det lättaste Vo5... is no more Dags för nästa produktmilstolpe (1400) Känner inte alla till Megafynd? APC - UNIK prissättning Hur definieras en toppsäljare? Blir Jocke arbetslös nu? Chiapudding - nja?! Skiljer sig EDT från EDP? Stora ketchuphål på din bekostnad 900... klarar vi 1000 innan jul?! Våtservett som våtservett, eller? Milstolpe: vi passerar 800 Megafynd Det är nog dags för en bättre slogan... Alla helgons dödssås Vad ska man annars göra en söndag? Milstolpe: vi passerar 600 Megafynd Megafynd fyller ett år YES! Här kommer Fairy Har konsumtionen av nötter passerat godisets? Så här hög är världens högsta pall Gratisshoppen är LIVE - men bara för kunder Lagerhyllan från helvetet Milstolpe: vi passerar 500 Megafynd Schwarzkopf slutar tillverka superfavorit Dags att summera sommaren Bäst före vs Sista förbrukningsdatum E120 - är det verkligen så farligt? Megafyndbloggen startar NU

MÄRKEN

AXE  Gillette  Palmolive  RFSU  Quickmilk  Hello Kitty  AriWick  Disney  Schwarzkopf